|
Olomoucký keramik Petr Procházka se věnuje
keramické práci asi dvacet let. Je autorem autentické keramiky se specifickým
nezaměnitelným rukopisem. Věnuje se zejména točené užitné keramice. Základem jeho
prací je dokonale zvládnuté řemeslo. Keramická práce začíná keramickou hlínou.
Procházka používá několik druhů hlín, nejčastěji jsou to červenice, méně
častěji burelové hlíny nebo hlíny světlé. O zvoleném materiálu rozhodují aplikace a
zejména glazury použité na přežehlý střep. Většinu hlín si přiostřuje nebo i
jinak upravuje. Pálí většinou na hranici slinutí nebo mírně za ní. Keramika se
tedy tímto stává kameninou a snese tedy v pohledu na kvalitu střepu ta
nejpřísnější kriteria a požadavky. Úcta k tradičnímu řemeslu je zřejmá
z množství tradičních tvarů užitné keramiky. Ale i u těchto je zřejmá jeho
invence, malá změna proporcí je tím, na čem je vidět, že i tak tradiční
záležitost jako je užitná keramika, má svůj vývoj.
Zcela jednoznačně lze jeho práce poznat podle
použitých glazur, které si sám připravuje. Na vnější plochy aplikuje nejčastěji
barevné šlemovky s jemnou hapticky příjemnou strukturou povrchu, na vnitřní
plochy širokou paletu barevných glazur, které přitáhnou oko, ale nepůsobí
podbízivě. Jsou to často stékavé glazury, někdy připomínají listry a svým
barevným výsledkem perleť. Dochází tak ke zvláštnímu kontrastu “stone like”
vnějších s “perleťovými” jakoby odlehčenými vnitřními plochami. Tento
kontrast je však vyvážený. Jedním z axiomů jeho práce je diváka nebo toho,
kdo bude jeho keramiku užívat nebo se z ní těšit, na první pohled nešokovat a
to ani tvarem ani barvou. Chce, aby práce ocenil ten, kdo je bude užívat nebo ten, kdo
se u nich alespoň na chvíli zastaví a pečlivě si je prohlédne. Samozřejmě, že
technologickou originalitu mohou většinou ocenit jen odborníci.
Úrovní svých prací zřetelně
přesáhl tradiční řemeslo. U komerčních prací se soustřeďuje na čajovou
keramiku, netradiční výtvarné práce prodává zejména v galeriích. |